Jau otro mācību gadu pēc kārtas Rīgas Doma kora skola iesaistās Kultūras ministrijas rosinātā Radošo partnerību projektā kultūrizglītības skolām, par savu radošo partneri izvēloties SIA Aģentūra Zebra jeb raidījumu Zebra un Ātruma cilts radošo komandu.
2014. gadā Rīgas Doma kora skolas un SIA Aģentūra Zebra radošā partnerība lielā mērā bija sagatavošanās posms projekta turpinājumam 2015. gadā. 13 jaunieši nodarbībās no oktobra līdz janvārim apguva stāstu veidošanas, filmēšanas un montēšanas pamatus, veica praktiskos uzdevumus un filmēja mājas darbus. Filmētāju grupas noslēdzošais uzdevums bija Rīgas Doma kora skolas Ziemassvētku koncerta filmēšana un montēšana.
Vienlaikus 6 audzēkņi pie komponistiem Riharda Zaļupes, Uģa Prauliņa, Jāņa Strapcāna, Lolitas Ritmanes apguva filmu mūzikas komponēšanas pamatprincipus un paši radīja savas muzikālās tēmas, ko vēlāk ierakstīja studijā ar skaņu režisoru Ediju Gņedovski. Ierakstā paši komponisti lielākoties spēlēja klavieres, un viņiem pievienojās vēl deviņi citi skolasbiedri – jaunie profesionāļi, kas spēlēja vijoli, čellu, flautu, saksofonu, trompeti, ģitāru, basģitāru un bungas. Raidījuma “Zebra” veidotāju mūzikas bibliotēkai tika pievienota 21 jauna mūzikas tēma, ko viņi varēja, var un arī izmanto savu raidījumu vai neatkarīgo video projektu noformējumā.
Projekta apkopojošais video – filmēja un montēja Emīls Alps.
2015. gada Radošo partnerību projektā sadarbība turpinās daudz praktiskākā un ārēji redzamākā veidā, kas savu kulmināciju sasniegs 2015. gada beigās vai 2016. gada pašā sākumā. Proti, četru mēnešu laikā esam iecerējuši izveidot trīs sižetus raidījumam Zebra. Tā kā visi trīs sižeti katrs joprojām atrodas savā tapšanas stadijā, par šo projektu nevaram runāt kā par pabeigtu, noslēgtu un kādu konkrētu rezultātu nesošu.
Sižetu tēmu vienojošais elements ir pašu jauniešu radošā brīvība un vēlme izpētīt sev interesējošus, svarīgus un aktuālus jautājumus – kā mainīt attieksmi pret fiksīšu braucējiem pilsētas ielās; vai stopēt un kā to darīt droši; kā jaunietim neapjukt plašajā autoskolu piedāvājumā? Projekta saturs un forma ir loģisks turpinājums iepriekšējā posmā apgūto zināšanu likšanai lietā. Šoreiz tikai jāapzinās, ka projekta auditorija ir, iespējams, lielākā, kādu viņi ar savu darbu līdz šim dzīvē sasnieguši – tie ir valsts nacionālās televīzijas skatītāji. Tas automātiski uzliek arī lielāku atbildības sajūtu un vēlmi savu sižetu rūpīgi noslīpēt.
Trešdien, 23. marta vakarā LTV1 ēterā tika parādīts pirmais no trim RDKS jauniešu veidotajiem sižetiem. Izvēlētā tēma – stopēšana – vai to darīt un kā to darīt droši. Sižetu iespējams noskatīties LTV arhīvā, ltv.lsm.lv mājaslapas arhīvā, raidījuma “Zebra” VIMEO kontā, kā arī šeit pat, skolas mājaslapā.
Sižeta veidotāji: Dārta Liepiņa, Gerda Medne, Māra Sējāne, Dāvis Šterns un Jēkabs Kalniņš
Viedokļi par projektu
Teikšu atklāti – līdz šim šķita, ka Rīgas Doma kora skolā neko citu nedara, kā tikai mācās mūziku. Biju ļoti priecīga uzzinot to, ka mūsu skolā tiks attīstīts ”Zebras” projekts. No šī projekta es ieguvu daudz jaunas pieredzes video un montāžas jomā. Bija liels prieks sastrādāties ar šo jomu profesionāļiem. (Anna Klišāne)
Lielākais ieguvums bija jauna pieredze un jauni cilvēki. Sapratu to, ka ikvienas profesijas aizkadrā slēpjas milzīga pacietība, liels gribasspēks, spēja būt fleksiblam dažādās situācijās. Skaidrs, ka operatore nekad nebūšu, jo pie pirmajiem sarežģījumiem vai grūtībām sākās smieklu lēkmes (kā arī no dabas trīcošas rokas šai profesijai neder J). Daudz ērtāk jutos kameras priekšpusē. Paldies par iespēju! (Karīna Pundzjus)
Šī projekta laikā es attīstīju savas zināšanas ne tikai filmēšanā un mūzikas veidošanā, bet arī projektu organizēšanā un citās jomās. Iegūtās prasmes es izmantoju katrā projektā, kurā piedalos. (Emīls Alps)
Aktīvi iesaistoties “Zebras” projekta pirmajā daļā ne tikai iemācījos, kā filmēt, montēt un vadīt režiju, bet arī guvu pieredzi saskarsmē ar šīs jomas ekspertiem – iespējams Latvijā labākajiem! (Matīss Circenis)
Visvērtīgākais, ko ieguvu šajā projektā, bija pieredze darboties komandā. Lai video nonāktu līdz ekrānam, tam jāmēro tāls ceļš – ir taču gan jāizdomā sižets, gan jāatrod piemēroti aktieri, pēc tam tas jāfilmē un jāmontē, kā arī jāatrod piemērots muzikālais noformējums, turklāt vēl ir vajadzīgs cilvēks, kurš rūpējas par laika plānošanu – paveikt visu vienam ir gandrīz neiespējami, tāpēc ir vajadzīga KOMANDA. Šis projekts man sagādāja daudz prieka, turklāt iegūtās zināšanas bija ļoti vērtīgas – tās noderēja jau drīz pēc projekta beigām, veidojot žetonvakara video. Ceru, ka šis projekts turpināsies vēl ilgi un arī nākamajiem projekta dalībniekiem šī pieredze būs tikpat jauka, noderīga un interesanta kā man! (Laura Štoma)
Piedalīšanās projektā “Muzikators” apgrieza kājām gaisā manus līdzšinējos uzskatus par filmēšanas procesiem. Turpmāk gribot negribot skatīšos filmas, pievēršot uzmanību izmantotajiem tehniskajiem paņēmieniem, un tas ir lieliski! (Laura Ozoliņa)
Izrādās, ka cilvēks bez jebkādas muzikālās izglītības un ritma izjūtas var atrast kopīgu valodu un sadarboties ar muzikālajiem RDKS jauniešiem. (Pauls Timrots, režisors)
Es pats sāku ar video lietām nodarboties padsmit gadu vecumā, bet pirms divdesmit gadiem. Man ir ļoti interesanti vērot un uzzināt, kā kustīgas bildes redz un ko ar to saprot jaunieši šobrīd. (Oskars Miķelsons, montāžas režisors)
Šobrīd visvērtīgākais, kas iegūts no projekta, man šķiet visas tās zināšanas, kas tika apgūtas filmēšanas, montēšanas kursos un negaidīti augstā atbildības sajūta, kas parādījusies, pateicoties mūsu uzdevumam – sižeta veidošanai. (Dārta Liepiņa)
Vērtīgākais “Zebras” projektā šķita tas, ka mēs, mūzikas skolas studenti, varējām iegūt pavisam neparastas krāsas mūsu tā jau krāsainajā ikdienā. Nav iespējams aprakstīt vārdiem to, kas man patika. Tas nav nekas konkrēts, bet ja vajadzētu konkretizēt tad noteikti tā ir komunikācija ar citu profesiju jeb citu dzīvesveidu piekritējiem, kas ļoti aizrāva ar savu degsmi uz lieliem un dižiem sapņiem zem šīs saules. Skan cēli, bet tā tas tiešām ir. (Emīls Ašmanis)
Šis projekts man šķiet ļoti aizraujošs, interesants un tajā pašā laikā – izglītojošs. Tā kā tiek dota iespēja apmeklēt dažādus kursus, es to izmantoju, un apmeklēju gan filmēšanas, gan montēšanas nodarbības. Ieguvu teorētiskās zināšanas filmēšanā un pēc tam – ārpus kursiem –tās pielietoju arī praktiski. Tā kā esmu komandas “menedžere”, mācos vairāk kontaktēties ar svešiem cilvēkiem un plānot gan viņu, gan mūsu komandas laiku. (Māra Sējāne)
Esmu ieguvusi jaunu pieredzi, veidojot sižetus, piedaloties to filmēšanā, kas man ir pilnīgi kaut kas jauns un nebijis. Prieks par to, ka mums jauniešiem tiek dota šāda iespēja, ielūkoties, spēt izprast, novērtēt citu cilvēku ikdienu, kas mums ir pilnīgi sveša. Šis bija ļoti interesants un pieredzes bagāts projekts! (Liene Ulmane)
Es šī projekta ietvaros esmu apguvis, kā darboties ar spoguļkameru, kā veidot scenāriju un uzzinājis tik daudz kā jauna saistībā ar sižeta veidošanu. (Dāvis Šterns)
Iepazinu, kas ir īsts darbs komandā un saprašana par to, kā no nekā rodas kaut kas. Protams, arī mākslinieciskām būtnēm nekad nenāk par ļaunu uzzināt dažas tehniskas nianses, vai arī vienkārši paraudzīties pāri tai sētai, kas šķir mūzikas pasauli no pārējās pasaules, paplašinot savu redzesloku. (Katrīna Paula Felsberga)
Galvenie ieguvumi no projekta noteikti ir iespēja apgūt filmēšanu, montēšanu un scenārija veidošanu, ar ko iepriekš tik profesionālā veidā saskarties nav sanācis, izdevība noskaidrot atbildes uz jautājumiem, kuri radušies jau sen, un visa pamatā – labi pavadīts laiks. Ja dotu iespēju to pašu vai vismaz kaut ko līdzīgu darīt arī ārpus projekta, noteikti piekristu, bet iegūtās zināšanas noteikti noderēs arī citos darbos. (Gerda Medne)
Svarīgi ir nodot savas zināšanas tiem, kuriem tas interesē, jo, mācot citus, es mācos arī pats. Ir prieks, ka Rīgas Doma kora skolas jaunieši ir ieinteresēti un atvērti jaunu zināšanu iegūšanai. (Jānis Saļms, operators)
Kā cilvēks, kas, visticamāk, visvairāk redz projektu kopskatā un no visām pusēm, varu droši apgalvot, ka šāda unikāla sadarbības iespēja un forma ir nenovērtējama pieredze visām pusēm. Gan jaunības enerģijas pienesumā TV raidījumu veidotājiem, kam ir augstas prasības pret savu un citu darbu, gan atbildības un izpratnes veicināšanā audzēkņiem. Un, protams, komandas darbs. Tas ir vissarežģītākais un vienlaikus visspēcinošākais faktors visā šajā procesā. (Kristīne Freiberga, projekta vadītāja)